Varför flyttar man en stad?
Kiruna är en relativt ung stad, visserligen fanns det människor i området runt det blivande Kiruna redan för 6000 år sedan när det som numera är Stockholm fortfarande var havsbotten. Gruvbrytningen startade i liten skala redan i början av 1600-talet då fanns även en kyrka i Jukkasjärvi. Den första järnmalmsgruvan öppnades nära Masungsbyn i mitten av 1600-talet. Provborrningar för det som skulle bli den nuvarande Kirunagruvan inleddes först på 1880-talet.
En gång i tiden sades det "Icke tjänar det något till att lägga järnvägar tvärs över dessa berg och floder, upp och utför höga backar och över stora dyrbara broar, för att få dem gå rakt emot odlingens väg och allt detta för att erhålla några lass smör och ripor". Inkomsterna från gruvbrytningen i malmfälten har varit en viktig del i det svenska välfärdsbygget.
När man besöker Kiruna gruva och anläggningarna runt omkring får man en bild av gruvbrytningens betydelse för staden. Malmtågen som lämnar staden sex gånger per dygn är till synes oändligt långa och över gruvberget lyser ljuset från industrierna bakom berget, arbetet pågår dygnet runt. Varje natt vid tvåtiden skakar staden av sprängsalvorna i berget. Fortsatt gruvbrytning är viktigt för Sverige och en förutsättning för Kiruna.





Hälsningar Lena
Tack Lena, det är stort och jag skulle kunna spendera dagar med att dokumentera anläggningarna.
Att bygga en stad är inte helt ovanligt, men du har rätt i att det är ovanligt att flytta en stad.
Tack Annelie, det är spännande att få vara en del i flytten, till och med lägga grundstenen för den nya staden.
När jag bor på hotell Ferrum så får jag ibland ett rum med utsikt mot gruvberget, hela nätterna lyser ljuset från verksamheten upp himlen över gruvberget.
Det blir också påtagligt hur nära naturen de ligger i bilderna.
Storslaget och vackert, industrikänslan till trots!
Tack Anne-Sophie, vid inflygningen till Kiruna slås man av storslagenhetan och ödsligheten runt staden, den ligger som en ö mitt i lappland.
:)
Jag har varit uppe i Kirnua en hel del då jag har släktingar där samt brukar åka upp dit och
flugfiska i fjällen.
Mäktiga och storslagna bilder du bjuder på här i den dokumentära andan !
Du har lyckats fånga denna tunga grova insustri, fint att se de olika detaljerna inne i byggnaden också
vet inte om jag sett det tidigare.
Bild nr. 2 och 4 tycker jag blev väldigt lyckade, fin svärta och läckra kompositioner.
Ha det gott !
mvh/Dieter
Tack Dieter, flugfiske i fjällen låter härligt.
Jag fick en lång guidning genom LKAB´s anläggningar både över och under jord, man slås verkligen av hur stort allting är.
Spännande, jag måste prova ta en sån tur nästa gång jag är däruppe
det verkar klart intressant och passa på plåta lite på samma gång.
Tack för fint tipset !
:)
mvh/Dieter
- hawk
Tack Håkan, industrimiljöer är tacksamma.
Tack Wolfgang, man slås verkligen av storleken när man åker genom LKAB´s anläggningar. Som utomstående var det en stor förmån att få en så grundlig guidning. Eftersom jag kommer att åka till Kiruna varannan vecka under det kommande året så har jag i alla fall möjlighet att återkomma.
Kul att du skriver om det...- och vilka fina bilder du visar!!! Fina på alla möjliga sätt tycker jag!
Mvh Lena
Tack Lena, det är ett spännande projekt som kommer att pågå länge.
Den gamla staden har kvalitéer som måste ersättas, patinan kan man inte flytta man får i stället skapa en ny stad med andra kvalitéer.