Bara bilder
Den sista resan
Nu är det sålt och tömt, jag har hämtat minnen och saker som får mig att tänka på mamma och pappa.
Det är en särskild sorts tystnad som följer en när man går genom ett föräldrahem för sista gången,
en tystnad som inte bara ligger i rummen, utan i kroppen, i andetagen, i det man försöker förstå.
Allt står kvar, men ändå inte.
Stolarna, böckerna, porslinet, de små sakerna som en gång var självklara delar av deras liv har blivit till fragment, till rester av en värld som nu saknar sina röster.
Man rör vid en duk, en kopp, en gammal jacka
och det är som om tiden själv håller andan.
Vi bär med oss så mycket mer än vi tror.
Inte bara minnena, utan känslan av hur de gick genom rummen,
hur de skrattade, hur de suckade, hur de fanns.
Och ändå måste vi släppa taget om nästan allt.
Låta sakerna gå vidare, säljas, ges bort, kastas,
som om vi öppnar händerna en sista gång
och låter det förgångna få vila där det hör hemma.
Några få ting tar vi med oss.
Inte för att de är värdefulla i sig,
utan för att de bär en ton av deras närvaro,
en doft av deras liv,
en liten glimt av allt som formade oss.
De blir som ankare i minnets vatten,
något att hålla i när saknaden rör sig för djupt.
Resan är tung.
Det är en vandring genom både kärlek och förlust,
genom allt som varit och allt som aldrig kommer tillbaka.
Men i det tunga finns också en stilla sanning,
de försvinner inte.
Så länge vi tänker på dem,
så länge deras ord och gester lever kvar i oss,
så länge vi bär deras ljus i våra egna steg,
är de fortfarande här.
Och när dörren stängs för sista gången
är det inte ett farväl till dem,
bara till platsen där de en gång bodde.
Bilder från Gammelstad utanför Luleå, Överluleå kyrka i Boden, de två sista är från nattresan hem






Tack Peter, tiden och naturen har sin gång, man vet att allt tar slut, men det är svårt att ta in när det händer, nära och kära, de skall finnas för alltid, det är svårt att ta in när de inte längre är med i rummet.
Men så länge vi talar om dem och tänker på dem, så finns de kvar, även fast vi inte kan höra rösterna i rummet, eller stegen på golvet.
Jag har bara lyckliga minnen vilket jag är glad för.
God natt
Stefan
Må väl!
Daniel
Tack Daniel, de gav mig inte bara ett liv, utan förutsättningarna att leva det väl.
Tryggheten som en stilla grund, stödet som en hand i ryggen när jag behövde ta stegen själv.
I deras närvaro lärde jag mig att världen gick att möta,
och att jag alltid hade något att falla tillbaka på.
Allt de gav syns inte, men finns i varje val jag gör,
som ett arv av tillit, lagt i mig långt innan jag förstod dess värde.
Nu är det min tur att dela vidare till mina egna barn.
Stefan
Tack Peter, i Gammelstads kyrkby står tiden stilla, om man lyssnar noggrant kan man höra hästarnas hovar och människornas röster.
Mellan stugorna och kyrkans gamla väggar vilar röster från dem som gick före, låga nästan bortglömda, som ekon i vinden.
Jag minns fragment, ett skratt vid ett köksbord, en hand som pekar, en berättelse som aldrig berättades färdigt.
Minnen som redan börjar blekna, som fotografier som legat för länge i solen.
De finns kvar, men tunnas ut.
Som om varje dag bär dem lite längre bort
och jag försöker hålla fast vid det som ännu går att känna,
platsen, stillheten, spåren av dem som en gång var här.
För någonstans där, mellan då och nu,
fortsätter de att finnas,
så länge jag minns,
så länge jag försöker minnas.
Stefan
Ha en fin midsommar,
Lena
Tack Lena, vissa platser släpper aldrig taget, även om vi bara passerar dem i farten.
Ett hus, en gata, de står kvar medan livet rör sig vidare.
Det räcker med att köra förbi, kasta en blick,
så vaknar allt det som en gång var där igen.
Det minnessaker som fick följa med
och många fler minnen,
fortsätter att leva, stilla och troget
varje gång vägen leder tillbaka,
om så bara för en stund.
Stefan
//Anders
Tack Anders, minnen väger mer än saker, även om de inte går att hålla i handen.
De bär inget pris, men de bär allt.
Ändå finns det föremål som stannar kvar.
Inte för sin egen skull, utan för det de öppnar.
Ett slitet handtag, en bok med vikta hörn, en kopp som fortfarande minns en röst,
saker som förstärker det som redan lever inom oss.
Vi sparar dem inte för att de är nödvändiga,
utan för att de hjälper oss att minnas rätt.
För i deras stilla närvaro
blir det förflutna inte bara något vi minn,
utan något vi för en stund kan gå tillbaka till
och känna igen oss i igen.
Njut av pappa så länge det går och skapa fler minnen.
Stefan
Tack Stefan, mina föräldrar gav mig allt, utan att någonsin räkna.
Ett hem där orden fick vandra fritt mellan oss, om stort och smått, om världen och det som bara kändes.
Jag var enda barnet, men aldrig ensam i livet.
Deras närvaro fyllde rummen, deras röster och glada skratt bar mig genom dagar och år.
Nu går de inte längre bredvid mig,
men om jag blundar hör jag dem fortfarande,
lugna, klara, som om inget egentligen har förändrats.
Och jag vet, djupt inom mig,
att jag alltid kan fråga, alltid kan söka deras råd
och att svaret på något vis fortfarande kommer.
Stefan
/Carina
Tack Carina, jag minns hur ljuset föll annorlunda i Gammelstad, som om himlen hade mer tid där.
Från mitt sovrumsfönster bredde Luleå älv ut sig, tre kilometer av stilla tyngd, som en öppning till något oändligt. Vattnet bar på ett tyst löfte; jag kunde stå där och tänka att om jag bara hade en båt, vilken båt som helst, skulle jag kunna glida ut och aldrig riktigt behöva vända om.
Världen började där, precis vid strandkanten.
Älven var inte bara ett vatten; den var riktning, längtan, ett stilla “kanske” som aldrig krävde svar.
Och somrarna, de var en eget slags tid, en tid som aldrig tog slut.
I Niemisel vid Råneå älv fanns vår gård, och där blev dagarna stora och enkla.
Vi sprang mellan badplatser och gräsplanen, kastade oss i vattnet utan att tänka, fiskade tills vi tröttnade och lade oss i gräset och lät solen göra resten.
Fotbollsmatcher som aldrig riktigt höll räkning, tennisbollar som studsade snett, badmintonracketar som slog i vinden mer än i fjäderbollen, allt spelade mindre roll än skrattet som följde.
Vi bar med oss en sorts självklar frihet. Ingen behövde säga vad vi skulle göra; vi visste redan att det räckte att vara där.
Långa kvällar som inte ville bli natt, doften av varm jord och gran, ljudet av mygg som cirklade som små viskningar runt oss.
I efterhand är det inte de enskilda dagarna jag minns, utan känslan av rymd.
Som om både älven och sommaren gav oss samma löfte, att världen är större än vi tror, men samtidigt helt och hållet vår, så länge vi vågar stanna kvar i ögonblicket och låta det vara nog.
Stefan